chillen, werken en genieten! - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Hannah Prins - WaarBenJij.nu chillen, werken en genieten! - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Hannah Prins - WaarBenJij.nu

chillen, werken en genieten!

Door: hannah prins

Blijf op de hoogte en volg Hannah

20 November 2013 | Oeganda, Entebbe

Sorry lieve mensen soms schiet het er even bij in om te bloggen, gewoon om dat het lekker druk is en op andere momenten kun je gewoon even niets schrijven maar dan komt hier nu toch echt weer een prachtige blog hoop ik hihi.
Ik ben pas samen met gerda een nachtje naar bandaeiland geweest, net achter de home ligt een klein visserdorpje hier zijn we op de boot gestapt en na een beetje bewolkte, maar super mooie boottocht van een kleine 3 uur kwamen we aan op het eiland. Alles lekker primitief, beetje slordig maarook heel gezellig en vrij, we waren de enige 2 gasten het was echt een soort van onbewoond eiland gevoel. De eerste middag zijn we met de man die het 'hotel' beheerd daar naar het enige dorpje op het eiland gelopen, door een soort van jungle, waar echt zulke enorm grote spinnenwebben met enorme spinnen zaten, echt zooo mooi, foto's daarvan volgen nog een andere keer. S avonds hebben we lekker gegeten, chips and fish, rumcola gedronken en gewoon echt vakantie gehouden. De volgende dag nog lekker gezond en ook op de boot nog, het was zulk enormlekker weer, dus ik ejnd van de dag weer echt een tomaat maar zeker genoten.
Maandag en gisteren ochtend hebben we echt even 2 lekkere lange dagen gemaakt en super druk geweest met het schilderen en schoonmaken van het oude gebouw, inmiddels is het bijna af en zo goed als nieuw, echt gaaf. Ook een paar grote jongens die thuis waren helpen super hard mee en natuurlijk de andere vrijwilligers echt super gezellig!
Gisterenmiddag was echt echt zo genieten, we zijn met alle kinderen die s middags altijd om 1 uur thuiskomen van school, dit zijn er ongeveer een kleine 20, in de leeftijd van 8 tot 12 jaar, naar het strand geweest. Daar aangekomen eerste heerlijk gegeten, uiteraard fishfingers met chips en een soda, en het stond zowaar allemaal stipt op tijd klaar, we hadden namelijk de vorige dag een reservering gemaakt. Daarna allemaal, omkleden, boxers en bikini'tjes aan en zwemmen maar. Ze vonden het ech zo geweldig sommige kids zijn echt het water niet uitgeweest, haha ik ook niet hoof heerlijk. En dan kun je ook af en toe met 1 of 2 kinderen weer lekker even spelen en gek doen. Het was een perfecte plek waar het heel lang ondiep is dus ze kunnen zelf ook lekker spelen, want ze moeten de bodem blijven voelen anders worden sommige echt bang en ze kunnen natuurlijk ook niet zwemmen, haha ik dacht ik kan het sommige grotere jongens van een jaar of 12 wel even leren, maar nee dus toen maar weer gewoon lekker gespeeld.
Het is heerlijk om te zien hoe erg die kids genieten allemaal op hun eigen manier en het is zo gaaf dat je ze nu echt wat beter leert kennen en een beetje begint te weten wat ze leuk en gezellig vinden enz. Rond half 6 waren we terug op de home toen samen met inge alle handdoeken en zwemkleren gewassen (zo lief dat de hele kleintjes van een jaar of 5 komdn helpen, en zichzelf lekker meewassen) en toen lekker door naar huis.
Wat klinkt het allemal heerlijk he, echt het leven is hier soms zo goed dat zagen we ook op dat vissersdorpje op dat eiland. Die mensen wonen daar met iets van 350 mensen, hebben werken en eten namelijk vissen. Mooie houten huisjes en het is gewoon net een grote familie en ze zijn ook echt gelukkig! Super mooi om dat te zien dat dat dus ook echt uganda is.
Verder nog wat foto's van het feest in kampiringis vorige week zaterdag, het was geweldig en ze zijn dan zo blij om lekker iets te knutselen, te eten en te dansen. Maar afgelopen donderdag was de sfeer weer totaal anders, veel kinderen waren down en niet happy. Het was waarschijnlijk een zware week geweest en ook bij de medische verzorging zagen we daar de gevolgen van. Jongens met zere armen en ruggen, van stokslagen maar ook echt met open wonden waarschijnlijk door doornen aan het uit einde van de stok. En 1 van de grote jongens had op allebei zijn boven benen de voetafdrukken van een paar schoenen staan, hij vertelde dat inderdaad was getrapt door een man, waarschijnlijk een bewaker. Het is heel gek om te zien want soms gaat een een paar weken best goed, is er genoeg te eten, loper er betere bewakers rond of ze slaan in ieder geval minder en dan zijn de kids er ook best happy. En zeker vorige week zaterdag waren ze allemaal super blij enz.
Elke keer weer denk ik wat zijn er toch enorm grote verschillen in dit land en wat is de cultuur en de gewoontes soms zo bizar en soms zo mooi, de mensen zijn altijd super vriendelijk en hartelijk en leven in sommige dorpen echt met elkaar!
Tot snel denk ik,

Anne:

Hannah! Wat een prachtig verhaal! XX

• 21 November 2013 - 10:55

Nadine:

Wat een bijzondere, heftige, bizarre maar ook mooie dingen maak je toch mee han! Hoop je snel te spreken! xxxxxxxxx

• 12 Januari 2014 - 13:10

R Vierwinden:

Hallo Hannah,

Wat leuk om dit allemaal te mogen lezen en mee te beleven,namelijk zelf ben ik ooit in bijna zelfde situatie geweest maar als je dan ziet hoe gelukkig zulke mensen dan zijn dat kunnen wij ons niet voor stellen hier in Nederland als je daar dan bent wordt je er heel blij van. Ik dacht toen ik weer in ons land terug was ieder hier moest het ook eens zien en meemaken,hoe deze mensen daar leven moeten.Natuurlijk soms is het heel schrijnend die armoede,maar ik heb veel bewondering voor jou om ook zolang bij je ouders en familie vandaan te zijn,Hannah.Ik wens jou ook veel heil en zegen in 2014.Ook een goede terug reis gewenst.

Hartelijke groet van Mevr R Vierwinden. Gemeentelid.